Thursday, January 2, 2014

انا فيمينست اذاً انا حُره ..

اولاً نعرّف يعني ايه فيمينست او الفيمنيزم عموماً بإختصار ..
Feminist , Feminism
هي المرأه اللتي تُنادي بمُساواه المرأه مع الرجل ..

اقتصادياً وسياسياً وإجتماعياً ..
وهي المرأه اللتي تُدافع عن مكانه المرأه في المجتمع

مش المُجتمع الشرقي بس . ولكن فيه مُجتمعات غربيه مُضهده للمرأه

------

نيجي بقي للفيمينست الموضه .. المصريه ..
...

انا فيمينست .. انا فيمينست-

انتي بتتكلمي معايا كدا ليه ؟ انا فيمينست

انتي ليه بتقولي اني غلط ؟ دا انا فيمينست



بت .. تعالي هنا .. انتي تعرفي يعني ايه فيمينست ؟ -


ايوه طبعاً .. فيمينست يعني انا بنت اعمل اللي يعجبني -
وواجب علي المجتمع الفاشل الجاهل المتخلف دا يسيبني اعمل اللي انا عايزاه


واهلاً بكم جوه عقول البنات الهبله اللي بتاخد كل حاجه علي نفسها ..

...

بعض البنات او السيدات نتيجه الكبت المُجتمعي علي تصرفاتهم

ونتيجه البهتان اللي شربه المجتمع المصري من الخليج 
بقو بيتشعلقو في أي مُسمي نسائي وبياخدوه علي نفسهم

بيفصلوه ع اللي عايزين يعملوه .. وتبقي جاهل لو عارضتهم

...


عايزه تشرب سجاير .. عايزه تمشي مع ولاد كتير
عايزه تلبس عريان .. عايزه تتمرقع وهي ماشيه
عايزه تعمل شعرها احمر .. عايزه تلفت ليها الانظار
عايزه تعمل اي حاجه هي مش مقتنعه بيها  اصلا
ولكن عشان يتقال عليها بت بتفهم وتتشهر ..
تقولك انا فيمينست ومن حقي اعمل اللي يعجبني

اوك انتي من حقك تعملي اللي يعجبك
بس ايه اللي دخّل الفيمينزم في كدا ؟؟
الفيمينزم بتاخد منك واجبات اكتر ما بتديكي حقوق
المفروض انك تدافعي عن حقوق النساء غيرك 
مثلاً في قتل الاضطهاد والعُنصريه اللي بيعانو منها
في إنهم يمارسو حياتهم بشكل طبيعي بدون الالتفات لمعتقدات مُجتمعيه فاشله

نفسي البنات تقدر تفرق بين الحقوق وبين الحُريات ..
الحقوق هي المستقبل .. هي الخارطه اللي بتمشي عليها حياتك
هي انك تشتغلي الشُغله اللي بتحبيها .. هي إنهم ميستقلّوش بعقلك او بقدراتك
اما الحريه هي انك بقي تشربي سجاير او تلبسي عريان .. ودا مقدرش احجر عليكي فيه
ومن واجبي احترم رغبتك في إنك تعملي اللي انتي عايزاه 

الفيمينست الموضه هي اللي تتكلم دايماً عن نفسها وعن حقوقها هي
اما مبتتكلمش عن النساء بشكل عام .. ودي زيها زي البتنجان اللي كُله بذر واخره الزباله
الفيمينست الموضه هي اللي لما تقف في طابور كله رجاله مثلا تستعطفهم انهم يمشوها الأول
نظراَ لإنها بنت و كدا .. انتي اللي بتخلقي العنصريه بنفسك بدل ما تحاربيها !
دا غير طبعاً ان الفيمينست الحقيقيه مطلوب منها تعمل جمعيات
وتشتغل في الشارع وتحاول توعّي الناس بضروره دور المرأه في المجتمع
وضروره مُطالبتها بحقّها في مُجتمع كافر بيها وشايف ان دورها مُختزل في بيت ابوها وبيت جوزها وبس

ودا هيكون موضوع تاني هتكلم فيه بعدين ..

المهم نهايه كلامي .. يا بنات يا نساء يا سيدات ياللي فوق راسي ..

وياللي هفضل انادي بحُريتكم وهكرّس حياتي كلها لحقوقكم بعد ماجيب حق الانسان في بلدي
ارجوكم .. متبرروش حريتكم تحت اي مُسمي من المُسميات اللي تخلي غلطكم صح
وياريت قبل ما تفكرو في اللي ليكم فكرو في اللي عليكم
وقبل ما تقولو كلمه ابحثو عنها واعرفو معناها الاول بعدين ناقشوها او انسبوها لنفسكم

الحريه الشخصيه شئ .. والمكانه المُجتمعيه شئ تاني خالص .. 

1 comment:

  1. موضة مش اكتر الفكرة اللى قلتيها لو عاوزة تستشهدى بها صح تستشهدى برواية انا هى أنت المعنى الحقيقى لكلمة حرية المرأة رغم كل ما فيها وعلى النقيض منها تماما الاعتدال ومجرد محاولات الخروج من عنق زجاجة الاختناق للانثى العربية واللى تقريبا معدش موجود لخصته الاديبة فضيلة الفاروق على ان لم يخوننى الاسم فى روايتها اكتشاف الشهوة الروايتين متناقضتين تمام ويلخصوا حال كتير من النساء العربيات من المحيط للخليج مرأة تبحث عن الأكثر فشذت وامرأة تبحث عن حقها الطبيعى فمرضت

    ReplyDelete