Sunday, January 19, 2014

أمِي مزعلاّني ..

أمي مزعلاني منها أوي .. من ساعه ما خلعت أبويا عشان بيضربني انا وإخواتي ومبيدنيش مصروفي
وهي متغيره معايا .. وبقالها تلات سنين علي دا الحال ..
جالها عريس ما شاء الله رُتبته كبيره اوي في الجيش قولتلها اتعرفو علي بعض ست شهور وبعدين قرري
قعدت مخطوباله سنه ونص !
برغم انهم في مرحله الخطوبه .. بس كان بيضربني برضه وبيشتمني انا وإخواتي
وفضلت اقولها و اعيّطت ليها .. مكانتش بتصدقني .. وكمان كانت بتتفق عليا هي و خيلاني وخالاتي
لغايه ما جبت اخري انا وإخواتي بقي خلاص وعملنا اضراب عن الاكل و اعتصمنا في اوضتنا
قررت تسيب خطيبها دا و بعدها علي طول إتقدملها عريس كان مُتدين اوي
قولت هيتقّي ربنا فينا و فيها طلع مُفتري أكتر من ابويا الأولاني وخطيبها التاني
عشان كان  عنده اهل كتير اوي بقي يخليهم يضربوني أنا وإخواتي واصحابي كمان !
ومنع عننا الأكل والشرب وسرق مننا بيتنا الكبييير .. فضلت ماما جمبنا تعيط وتصرخ ومحدش بيسمعلها
فين وفين لحد ما فكرنا انا وإخواتي وأصحابي في طريقه وعرفنا نهرب من البيت واخدنا ماما معانا
وجبنا اهل الشارع كلهم وطردنا جوزها دا من البيت .. مفيش كام يوم وظهر عريس تاني
اصل ماما حلوه اووي .. شكلها حلو و خيرها كتير وكريمه .. اينعم ساعات بتظلمني انا و اخواتي
بس والله طيبه .. العريس اللي اتقدملها دا بقي يبقي قريب اللي كانت مخطوباله من حوالي سنتين ..
انا خايفه ماما توافق عليه لاحسن يكون زي قريبه .. 
شايفه في عنيها لمعان الحُب للراجل دا .. وشايفه في عنيه رغبه من الجواز من ماما
وانا وإخواتي ملاحظين دا جداً .. فكركو ماما هتوافق علي العريس دا لو اتقدملها ؟

No comments:

Post a Comment